Rynek farmaceutyczny w ostatnim czasie dynamicznie się zmienia. Głównym motorem zmian są pacjenci, którzy z roku na rok chętniej samodzielnie podejmują leczenie. Utrudniony dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej bez wątpienia przyspieszył te zmiany. Analiza rynku farmaceutycznego pozwala śledzić ich dynamikę i odpowiednio na nie reagować.
Jakie badania oferują firmy badające rynek farmaceutyczny?
Firmy badawcze wykonują badania statystyczne, na podstawie których przedsiębiorcy sektora farmaceutycznego wprowadzają nowe produkty na rynek lub zmieniają skład tych, które są w obiegu.
Na podstawie badań można stwierdzić, jakie produkty najczęściej wybierają pacjenci i po które sięgają najchętniej. Zazwyczaj takie badania przeprowadza się, badając opinie wśród:
- lekarzy i innego personelu medycznego,
- farmaceutów,
- pacjentów.
Analiza rynku farmaceutycznego da odpowiedź na pytania jak zwiększyć sprzedaż produktów (zmiana opakowania, ekspozycja w aptekach, rekomendacje farmaceutów) oraz jakie cechy preparatów są najbardziej cenione przez pacjentów (wielkość opakowania, cena, sposób komunikacji marki).
Wzrost perspektywy pacjenta
Ostatnie badania pokazują, że prawie 62,9% Polaków szuka sposobu na leczenie w internecie. 54,5% badanych szuka w internecie informacji na temat leków. Ten wzrost oznacza, że pacjenci podejmują decyzje konsumenckie o zakupie preparatu bez konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Najczęściej idą do apteki z zamiarem kupna konkretnego produktu.
W praktyce oznacza to, że działania marketingowe rynku farmaceutycznego jeszcze bardziej powinny skupić się na internecie. Dla pacjentów informacje znalezione w sieci mają większe znaczenie niż słowa farmaceuty bądź lekarza – jeśli pacjent w ogóle ma z nim kontakt.
Ponadto pacjenci coraz częściej mają świadomość różnic pomiędzy dostępnymi preparatami. Wiedzą, że istnieją leki, wyroby medyczne i suplementy diety. Mają świadomość sposobu i kontroli procesu powstawania produktów w tych grupach. Najchętniej, mając do wyboru wszystkie możliwości, będą sięgać po lek. Mimo wyższej ceny, są skłonni zapłacić za jakość.
Czemu służy analiza rynku farmaceutycznego?
Na podstawie wyników badań przeprowadzanych na rynku farmaceutycznym koncerny mogą:
- dostosować plany produkcyjne do prognozowanego popytu;
- zmienić strategię marketingową, by podnieść wyniki sprzedażowe;
- wprowadzać na rynek nowe produkty lub je wycofywać.
Bez rzetelnych badań, które oferują profesjonalne ośrodki badawcze branża farmaceutyczna musiałaby działać w oderwaniu od potrzeb klientów, co przynosiłoby straty.